6 wskazówek – jak sprawić by biuro kancelarii zachwycało

6 wskazówek, jak sprawić by biuro kancelarii zachwycało

Biuro kancelarii – czy to możliwe, żeby było świetnym miejscem do pracy dla prawników, zespołu administracyjnego, a jednocześnie atrakcyjną wizytówką dla klientów?

Zarówno wśród prawników, jak innych zawodów doradczych widać bardzo wyraźną tendencję, do określania siebie jako partnera biznesowego klienta. Nasi klienci z branży usług profesjonalnych deklarują, że chcą być równie innowacyjni i dynamiczni, jak ich klienci. Bardzo silna konkurencja wśród adwokatów, radców prawnych i doradców podatkowych widoczna jest nie tylko na polu rywalizacji o klienta. Drugim, ważnym, choć nieco ukrytym obszarem, jest walka o najlepszych pracowników. Biuro staje się jednym z ważniejszych narzędzi do pozyskania i utrzymania uzdolnionych prawników.

Biorąc pod uwagę różnorodność pokoleniową, konieczność interdyscyplinarnej i między zespołowej współpracy, a także najwyższy komfort pracy pracowników biuro kancelarii, nie może być pierwszą lepszą przestrzenią, gdzie reprezentacyjna jest tylko recepcja. Co bardziej świadomi partnerzy w kancelariach zdają sobie już sprawę z funkcji jaką pełni biuro w kulturze organizacyjnej kancelarii.

Jak stworzyć biuro, by wspierać chęć i zapał prawników do pracy? Co zrobić, by w biurze czuli się dobrze? Co komunikować ma recepcja? I jak możemy wpłynąć na to, co myślą o nas klienci?

6 wskazówek, jak sprawić by biuro kancelarii zachwycało

1. Wielozadaniowość miejsca pracy

W wielu biurach znaczna część przestrzeni nie jest już przeznaczana na dedykowane miejsca pracy. Liczy się funkcjonalność i elastyczność, która odpowiada dużo lepiej obecnej dynamice pracy oraz oczekiwaniom i potrzebom młodych pracowników. Nie bez znaczenia jest potrzeba spotkań face-to-face. Tymczasem wielu prawników jest dość opornych jeśli chodzi o rezygnowanie z prywatnego gabinetu.

Jednym z rozwiązań jest tworzenie hybrydownych przestrzeni, gdzie część biura przeznaczona jest do co-workingu, a część do pracy prywatnej. Inną opcją jest odpowiednie umeblowanie biura, np. za pomocą owalnych stołów w salach konferencyjnych, które dają znacznie więcej możliwości. Optymalnym rozwiązaniem jest skorzystanie z innowacyjnych rozwiązań takich jak Cloud by Lorens , które dostosowują się do potrzeb użytkownika,

2. Mniej znaczy więcej

Powszechnie wiadomo, że wynajem biura w atrakcyjnej lokalizacji wiąże się ze sporymi kosztami. Partnerzy kancelarii decydując się na siedzibę w prestiżowym, albo chociaż reprezentacyjnym miejscu zmuszeni są do optymalizowania przestrzeni. Odpowiedni projekt biura i realizacja zapewnią najlepsze wykorzystanie przestrzeni, ale i komfort pracy prawników.

Klienci kancelarii coraz bardzo wyczuleni są na cenę oferowanych przez prawników usług. Dlatego coraz mniej przychylnym okiem patrzą na biura kancelarie urządzone w luksusowym, pompatycznym stylu. Liczy się nowoczesność, prostota, elegancja i jakość.

Potrzeba elastyczności, szybkich zmian osobowych, ale i ilościowych zespołu, pracy zdalnej, a także wykorzystania nowoczesnych technologii, to dodatkowe argumenty przemawiające za optymalizacją przestrzeni biurowej kancelarii.

3. Elastyczność, czyli co?

Elastyczne przestrzeżenie to trend, który jest bardzo widoczny we wszystkich globalnych firmach prawnicznych.

Biura Kancelarii muszą “pasować” do różnego rodzaju pracy, jaki wykonują poszczególni prawnicy, a jednocześnie stwarzać możliwość współpracy, wymiany informacji, ale także zachowania poufności w pracy z klientem.

Produktywność wzrasta, jako efekt zarówno technologii, jak i elastycznej przestrzeni pracy, która w znaczący sposób zwiększa procent wykorzystania przestrzeni. Dobrym wyjściem jest korzystanie z modułowych rozwiązań, zarówno jeśli chodzi o pokoje i salki konferencyjne, jak u samo umeblowanie biura.

W projektowaniu przestrzeni biurowych wyraźnie widać trend do ich „udomowiania” lub „ukawiarniania”. Pracownicy powinni się czuć w nich swobodnie i wygodnie. Branża prawnicza nie powinna być też w tym zakresie wyjątkiem. Wygoda i przyjazne środowisko niewątpliwie sprzyjają również dobrej komunikacji w zespole.

4. Z domu, kawiarni i parku do biura

Wprowadzając elementy domowe albo z przestrzeni zewnętrznej, w tym np. płyty chodnikowe, cegły na ścianach, drewniane belki, czy inne naturalne elementy wpisujemy się w trend mieszania różnych przestrzeni i rzeczywistości. Skoro możemy pracować z laptopem w parku, czy kawiarni, to dlaczego nie przenieść elementów tych przestrzeni do biura?

5. Technologia – wróg, czy przyjaciel?

Technologia wpłynęła jak żaden inny czynnik na to jak, kiedy i gdzie pracują prawnicy. Dzięki niej prawnicy mogą pracować z każdego miejsca, o dowolnej porze. Wpływa to również na ich dostępność dla klientów i innych partnerów biznesowych.

Tworzenie biur swobodniejszych niż klasyczne siedziby kancelarii, umożliwiające pracę w małych grupach, miejsca spotkań, czy przestrzenie przeznaczone do relaksu, to odpowiedzi na zmieniające się warunki pracy prawników i oczekiwania klientów.

Technologie mobile i coraz częściej spotykana filozowia “firmy bez papieru” do jednej z istotnych czynników, które pomagają redefiniować funkcje poszczególnych części biura. .

6. Szklany sufit, czy szklane ściany?

Konieczny duch współpracy w Kancelarii sprawił, że przeszkolone przestrzenie coraz częściej pojawiają się w wiodących firmach prawniczych. Ciemne gabinety, długie korytarze i odosobnione ponure gabinety to już przeszłość. Wśród globalnych firm prawniczych widać tendencję to oszklonych, otwartych i jasnych form, sybmolizujących i wspomagających wspópracę, transparentność i otwartość na nowe rozwiązania. Nie bez znaczenie jest również oświetlenie i dostęp do naturalnego światła, od którego zależy nasze samopoczucie i produktywność.

Marek Lorens – CEO Lorens Office Tailors